Jobb, Texter

Därför ska Fokus, Dagens Medicin och andra journalistiska rankingmakare snegla mot Norge nästa gång det är dags att snickra listor över toppkommuner och -sjukhus.

Journalister älskar listor och rankingar. Fokus rankar kommuner och makthavare, Dagens Medicin rankar sjukhus och magasinet Scoop listar granskande journalister. För många redaktioner har rankingar blivit prestigesatsningar.

Ur PR-synpunkt följer rankingarna en retsamt enkel framgångslogik. Vilken listvinnare vill inte berätta för alla sina vänner om sin egen framgång? Busenkel viralitet.

Men svenska rankingmakare borde snegla västerut. Norska kommunmagasinet Kommunal Rapport (en systertidning till Dagen Samhälle) har kommit på hur att man inte bara kan tjäna publicitet, utan också pengar på rankingar.

 

Ranking på fler parametrar

Kommunerna rankar på sammanlagt tio parametrar.

 

Kommunal Rapport har redan i flera år gjort en mycket ambitiös kommunranking (Kommunebarometeret). Rankingen, som baserar sig på en sammanvägning av en lång rad statistiska parametrar, har blivit något av en institution i norsk samhällsdebatt.

Till skillnad från de typiska journalistiska rankingarna presenteras Kommunebarometeret inte bara som en lista, utan som unika rapporter för alla kommuner.

Inför årets lansering har Journalism++ Stockholm tillsammans med byrån Äventyret hjälpt digitalisera och förnya rankingen med inspiration från tidigare projekt som ”Här bor journalisterna”, mediebevakningsrapporten och ”Hur bra är din kommun på att ta emot flyktingar?”.   

Kommunrapporterna har tidigare gjorts med ett stort mått av handpåläggning och presenterats enbart som pdf-filer, vilket till exempel gjort att man bara kunnat täcka in de 200 största kommunerna. Genom att automatisera analys och rapportsammanställning kunde Kommunal Rapport i år generera rapporter för samtliga 438 kommuner både i webb- och i pdf-format.

Sammanlagt blev det omkring 9000 sidor rapport. Mindre manuellt jobb, men mer output – och mer pengar.

 

För till skillnad från de typiska journalistiska rankingarna kan Kommunal Rapport också ta betalt för sin kartläggning.

250 kommuner betalar för att få skräddarsydda rapporter där de kan jämföra sig mot grannar och liknande kommuner för att kunna förbättre sin verksamhet. Rapporterna har blivit ett viktigt benchmarkinginstrument, som en majoritet av kommunerna alltså är beredda att betala för.

 

Jämför med liknande kommuner

Användaren kan bland annat jämföra kommunresultat med grannar och liknande kommuner.

 

Vad kan svenska rankingmakare lära sig av Kommunal Rapport? Framgången bygger på en kombination av tekniskt och ämnesmässigt kunnande.

För att ta sin ranking från en PR- till kassako behöver man se till att den faktiskt fyller en funktion för dem man rankar. Den måste ha ett värde bortom publiciteten.

Kommunebarometeret svarar inte bara på vilken kommun som är bäst och sämst på vissa parameterar, utan också hur varje enskild kommun kan bli bättre. Var har den sina styrkor och svagheter?

Kanske skulle kunna säga att Kommunebarometeret lyckas göra rankingjournalistiken till just journalistik.

 

Om Kommunebarometeret

  • Kommunebarometeret är en norsk kommunranking som görs av tidningen Kommunal Rapport.
  • Chefsarkitekten bakom rankingen är Ole Petter Pedersen.
  • Inför årets lansering har Journalism++ Stockholm och Äventyret hjälpt redaktionen digitalisera presentationen och automatisera arbetsprocessen.
  • Kommunebarometeret vann år 2016 Fagpressens utvecklingspris med motiveringen “Mange snakker om robotjournalistikk – andre, som denne vinneren, bare gjør det!”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *