Jobb, Portfolio

Fredrik fick nog och Stefan ser ut att bli chef. Dags att göra ett Jplus- och minus:igt bokslut med fem av våra mest minnesvärda valraketer från Supervalåret 2014.

Valår Valkompass

1) Valkompassen med Aftonbladet

I två veckor konceptfas ledd av Rickard Tornblad skrynklade vi sönder hjärnorna i försöken att göra nya och smarta funktioner av kandidaterna till EU-parlamentet och riksdagen. Det blev Valkompassen, för både EU- och riksdagsval.

J-plus: Svarsdatan som genererades av kandidater och över 2 miljoner användare blev till vass journalistik, ofta genom reporter Joachim Kerpners försorg.

J-minus: de roligt knäppa kringapparna som aldrig kom längre än till Schibstedhusets konferensblock.

Valår Kandulova2) #kandulova med Mittmedia

Vi fick förmånen att se både Sundsvall x 2 och workshoppa fram årets snitsigaste satsning, välsignad med en valhashtag som faktiskt funkade. ”Kan du lova?” är en plattform där väljare får önska löften av sin politiker och de lokala partierna får underteckna de åtgärder de kan ställa sig bakom. Gensvaret blev bitvis enormt både från användare och politiker med totalt över 2000 löften.

J-plus: Redaktionerna sitter nu på en journalistisk guldgruva i en löftesdatabas för uppföljningar under hela mandatperioden.

J-minus: Tyvärr Johan Alcén. Politikerna lovar inga bidrag till en ny träningshall för Mora IK.

Valår Ada

3) Botten Ada

J++ utvecklade tillsammans med statistikdoktoranden Måns Magnusson en vetgirig liten robot som är fena på att förutse valresultatet utifrån opinionsmätningar och tidigare val. Inspirationen från Nate Silver, träffsäkerheten bättre än mätföretagens. Ada användes inte bara av New York Times i sin valrapportering [1][2][3][4], utan uppmärksammades också av av en lång rad svenska medier (SvD, Aftonbladet, P3 Nyheter, Studio Ett, DI.se, Fokus, Dagens Arena med flera).

J-plus: Ada dömde tidigt ut FI:s chanser – och fick rätt.

J-minus: Ada missade SD:s chockökning – och måste nu syna sina algoritmer.

Valår Rättfråga

4) Rätt fråga med Sveriges Radio

Valårets crowdsourcingsatsning var vi med att idéa loss i Radiohuset på Gärdet. Med frågor från lyssnarna föddes lokala debatter och gav reportrar över hela landet mängder av nya ingångar.

J-plus: Efter #skolsnusk och #sverigeligger blev #rattfraga ett tredje kodsamarbete med byrån 23C.

J-minus: Den där färgkodade kartan på startsidan…inte bra. lex olika-färg-betyder-olika-saker.


Skärmavbild 2014-09-18 kl. 10.33.37

5) Viral valnatt med Aftonbladet

Supervalårets valnatt såg den första riktigt datadrivna realtidsbevakningen födas. Själva valnatten går bäst att sammanfattas som alltigenom ground breaking! Vid sidan av enklare webbgrafik i Infogram och Datawrapper matade vi ut drösvis av listor och körningar av valresultatet. Mot arbetslöshet, utbildningsnivå, storstad/landsbygd, utflyttningskommuner, snöskotertäthet, inkomst etc – och allt i realtid tack vare ett R-kodat arbetsflöde.

J-plus: Så här fick  läsarna kvällens/nattens mest heltäckande analys.

J-minus: Tröttheten post valnatt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *