Jobb

Låt väljarna önska löften av sina lokala politiker. Låt partierna skriva under de åtgärder de lovar genomföra.
Det här är konceptet bakom valårets kanske mest spännande datajournalistiska satsning på lokal nivå: ”Kan du lova?”.

logo-large-37aa89eb5efd2c27e4f13f9215ca6859Alla som någon gång jobbat som journalist i valtider vet hur svårt det kan vara att få politiker att säga någonting konkret. Vallöftena är ofta mer än lovligt abstrakta, vilket inte bara gör det svårt för väljarna att fatta informerade beslut, utan också för journalister att följa upp utspelen och ställa politikerna till svars.

Det här var utgångspunkten när vi tillsammans med Mittmedia tog fram kampanjen ”Kan du lova?” som förra veckan gick ut i koncernens 19 morgontidningar.

Läsarna önskar – partierna svarar

Konceptet är följande. Tidningarnas läsare kan önska löften av sina politiker. Kan du lova att…? Önskemålen kanaliseras till redaktionen, som godkänner dem för publicering. Politikerna i respektive kommun kan sedan logga in och att underteckna löftena med ett ja eller nej, och motivera i en kommentar.

Bara raka svar. Ja eller nej. En miljon invånare i 40 kommuner får en tydlig produktbeskrivning på sina lokala partier.

Skärmavbild 2014-08-21 kl. 18.06.45

I Sundsvall lovar SD och FP sänka busspriserna, men inte KD och M.

Långsiktig datajournalistik

Det som gör ”Kan du lova?” intressant ur journalistisk synvinkel är det långa perspektivet. Framsynthet är någonting av en akilleshäl för journalister. Vi ser sällan längre än till följande dags tidning eller nästa uppdatering.

Det här är essensen i Adrian Holovatys datajournalistiska manifest från 2006: A fundamental way newspaper sites need to change. Han kritiserar redaktioner för att nästan aldrig jobba strukturerat med data: bygga upp databaser och skapa mervärde av all den information som man dagligen processar. Kritiken har några år på nacken, men håller fortfarande.

Minns någon längre vilka åtgärder som utlovades inför valet 2010? Genom ”Kan du lova?” bygger Mittmedia-redaktionerna upp en databas av konkreta och uppföljningsbara löften. Under de kommande fyra åren kan man återvända till de här löftena och kräva svar. Det redaktionella minnet skärps och det skapas förutsättningar för bättre politisk journalistik.

Här hittar du ”Kan du lova?”

5 Svar till “Valets mest spännande lokaljournalistik görs av Mittmedia – och J++”

  1. miska knapek

    Helt bra ide. Bra sätt att utveckla demokratitänket på.
    En kanske aningen annan men också aningen liknande platform är Participatory Democracy Forums ”Ask Them”, där man kan lämna in frågor som efter en viss mängd online-stöd, lämnas in personligt till members of congress : http://www.askthem.io/

    Svara
    • Peter Grensund

      Ja den där fanns faktiskt med i inspirationsrundan. Gillar den skarpt och borde såklart få en motsvarighet på fler ställen. Frågan är vilken org som kan bära den, ngn befintlig?

      Svara
      • miska knapek

        Helt nice! Grejt tänkt.
        Kanske OKF Sverige kunde ta på sig det – det är kanske det närmsta man kommer en allmännyttig opengov organisation 🙂

        Svara

Trackbacks/Pingbacks

  1.  База данных предвыборных обещаний политиков | Журналистика данных
  2.  #kandulova nominerad till Stora journalistpriset | Journalism++ Stockholm

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *